خانه مسئولین شهرستان ها

اخبار: 

سایت جیت کان دو

سايت جيت کان دو
WWW.JKD-ESF.ir
ايميل سايت
Info@JKD-ESF.ir
تلفن تماس
09132028215
(استاد ابراهيمي)
کانال جیت کان دو اصفهان

آمار بازدید کنندگان

118امروزmod_vvisit_counter
159دیروزmod_vvisit_counter
118این هفتهmod_vvisit_counter
550هفته گذشتهmod_vvisit_counter
1231این ماهmod_vvisit_counter
2918ماه گذشتهmod_vvisit_counter
313615کل بازدیدهاmod_vvisit_counter

بازدیدکنندگان: 92 مهمان حاضر
آی پی شما :: 54.147.142.16
 , 
امروز : 27 آبان 1397
JKD-B-T.gif

مربیان

بیوگرافی استاد میرحسن کوه کمری

بیوگرافی استاد میرحسن کوه کمری بنیانگذار سبک جیت کان دو در ایران


ادامه مطلب...

بیوگرافی استاد حمید ابراهیمی

بیوگرافی استاد حمید ابراهیمی مسئول سبک جیت کان دو استان اصفهان


ادامه مطلب...

مصاحبه استاد داود شفيعي

1- لطفا خودتان را معرفی کنید و از چه سالی در این هنر شروع به فعالیت نمودید؟

داود شفیعی هستم و از سال 83 فعالیت خود را در هنر رزمی جیت کان دو شروع کردم.

2- در مورد هنر رزمی توضیح دهید و هنر رزمی را تعریف کنید.

هنر در لغت به معنای فن، پیشه، صنعت، کارِ نمایان و برجسته، و رزم در لغت به معنای جنگ، پیکار و نبرد است. پس هنر رزمی، فن جنگیدن است و لازمه هنر و هنرمند شدن در هر کاری تمرینات مؤثر و مداوم است. با این تفاسیر، هنر رزمی هنگامی می تواند به عنوان یک صنعت و پیشه مطرح شود که دارای پشتوانه عمیق تئوری، فلسفی و تمرینات علمی و عملی باشد. بطور خلاصه می توان گفت هنر رزمی، نبرد به شیوه ای از پیش تمرین شده است. (نه از پیش تعیین شده!!)

3- جیت کان دو چیست؟ تفاوت آن با سایر سبک های رزمی در چیست؟

جیت کان دو، هنر رزمی است که اصل و اساس آنرا بروس لی پایه گذاری کرد و در بیان تفاوت آن با سایر سبک های رزمی همین بس که چنین شخصیتی به عنوان اسطوره هنرهای رزمی پس از تحقیق و بررسی وکارکردن اکثر سبک های رزمی و پی بردن به نواقص آنها، با تلاش و پشتکار و تمرینات طاقت فرسای عملیِ علمی، هنری با پشتوانه عمیق فلسفی به نام جیت کان دو را ابداع کرد، اما به گفته خودش هیچگاه نمی خواست هنرش نامی داشته باشد تا آن نیز تداعی کننده یک سبک و شیوه رزمِ از پیش تعیین شده باشد که این نوعی محدودیت است و عقیده بروس لی براین بود که یک مبارز و مبارزه واقعی هیچ محدودیتی نباید داشته باشد همانطور که هنر ابداعیش اینچنین است.

4- کدام سبک در مبارزات و درگیری ها کاربرد دارد؟( این سوالی است که خیلی ها می پرسند)

هیچ سبکی در درگیریها کاربرد ندارد چون در مبارزه، فرد درگیر است نه سبک. این هنر فرد در بکارگیری ضرباتش است که کاربرد دارد و این فرد می تواند هر سبکی را کار کرده باشد.(ویا اصلاً سبکی را کار نکرده باشد.)

5- آیا هنر رزمی فقط صرفاً درگیری و مبارزه است؟

به ظاهر، هنر رزمی کارش مبارزه و درگیریست همانطور که از عنوانش پیداست. اما در عمق و با پشتوانه فلسفی که هنرهای رزمی دارند صرفاً درگیری با افراد نیست بلکه مبارزه با نفس خود، غرور، خودپسندی، بدیها، ظلم و بی عدالتی و ... را نیز شامل می شود که نهایتِ این مبارزات منجر به خودسازی می شوند.

6- این روزها خیلی از علاقمندان به بروس لی و هنر جیت کان دو در مورد چگونگی تشخیص حقیقت و جیت کان دو واقعی از سبک هایی که فقط از نام جیت کان دو استفاده می کنند سوال می کنند. در این مورد توضیحات کاملی بفرمایید.آیا جیت کان دو مانند رشته رزمی دیگر به سبک هایی خاص تقسیم شده است؟

سوءاستفاده از نام بروس لی در اکثر سبک های رزمی از زمان خود او تا به امروز بوده و هست.(چیزی که بروسلی از آن با ناراحتی یاد می کند.)می توان گفت اکثر رزمی کاران به عشق بروس لی و اجرای ضربات او وارد سبک های مختلف رزمی می شوند.(غافل از اینکه حقیقت را گم کرده و راه را اشتباه رفته و می روند.)امروزه بعضی از افراد سودجو پا را فراتر از این گذاشته و علاوه بر نام بروس لی از نام هنر ابداعیش هم سوءاستفاده می کنند و با توجه به اینکه چندین سبک را با یک نام نمی توان ثبت نمود با اضافه کردن یک یا چند پیشوند و یا پسوند به نام هنر ابداعی بروس لی(جیت کان دو ) سبکی را پایه گذاری می کنند که به زعم خود جیت کان دوی واقعی را کار می کنند درصورتیکه جیت کان دوی واقعی آنست که استاد بزرگ کوه کمری در ایران بنیان گذاشتند بدون پیشوند و پسوند که صحت این مطلب با بررسی و تحقیق و مشاهده کیفیت ضربات و حتی دیدار حضوری با ایشان و سایر اساتید که دم از جیت کان دو می زنند میسر خواهد بود.

7- آیا جیت کان دو فقط برای سنین نوجوانی و جوانان است؟ افراد نونهال و همچنین افراد میانسال و مسن نمی توانند این هنر را با کیفیت تمرین کنند؟

جمله معروفی از بروس لی، خود جوابگوی این سؤال است که:"جیت کان دو در وجود همه افراد هست، کافیست بروزش دهند" اما می توان گفت نسبت به نوجوانان و جوانان جهت بروز این هنر، برای افراد نونهال، میانسال و مسن، زمان و تلاش بیشتری لازم است.

8- تمرینات جیت کان دو برای آقایان و خانم ها یکسان است؟ در مورد تمرینات جیت کان دو بیشتر توضیح بفرمایید.

به نظرمن برای رسیدن به هر هدفی یک سری تمرینات ازطرف اساتید و افراد باتجربه در آن زمینه و یا کسانیکه به آن هدف رسیده اند طرح ریزی شده است که می توانند راهنمای افراد دیگر برای رسیدن به آن اهداف باشند. پس راه رسیدن به هدف به نحوی مشخص است حال هرکس برحسب تواناییهای خود با انجام این تمرینات می تواند به اهدافش برسد چه زن باشد و چه مرد. تمرینات جیت کان دو هم از این امر مستثنی نیست و یک الگوی بسار موفق در این راه تمرینات شخص بروس لی است. شاید بتوان گفت تفاوت اصلی در جیت کان دو، علمی و اصولی بودن تمامی تمرینات و نهایتِ تمامی آنها، داشتن ضربات مؤثر در حد اعلای خود در مبارزه است و همه افراد می توانند برطبق اصول علمی (که در جیت کان دو کاملاً بارز است)طراح تمرینات خود باشند.

9- آیا مبارزه جیت کان دو طبق فنونی است که آموزش داده می شود یا فقط تکنیک های خاصی از آن در مبارزه بکار برده می شود؟

مبارزه تابع هیچ قاعده و فن و تکنیک خاصی نیست که افراد فقط با تکیه بر تکنیک های خاصی بتوانند در تمامی مبارزات پیروز شوند. در جیت کان دو- که بنیان آن بر مبارزه است- تمامی تمرینات با تکیه بر این اصل انجام می شود و پیش زمینه فکری تمامی تکنیکها و فنون، استفاده از آنها در مبارزه است. حال این افراد هستند که تابع شرایط هر مبارزه ای می توانند از یک یا چند تکنیک برای غلبه بر حریف خود استفاده کنند.

10- جیت کان دو مانند رشته های رزمی دیگر فرم ( کاتا، خط و...) دارد؟

یکی از مهمترین ایراداتی که بروس لی به سایر سبک های رزمی می گرفت همین وجود کاتاها در آنها بود و در نوشته هایش کاتاها را عامل محدودیت افراد و آنها را در مبارزه ناکارآمد می داند. چرا که در کاتاها حرکات ازپیش تعیین شده در جهات تعیین شده ای انجام می شود که خود عامل محدودیت افراد در بکارگیری ابتکار و خلاقیت آنها در مبارزه است.

11- در بیشتر تبلیغات، اساتید جیت کان دو ضربات پا را بیشتر به نمایش گذاشته اند. آیا این کار مفهوم و دلیل خاصی دارد؟

بدلیل مشکل بودن اجرای ضربات پا که به تعادل و قدرت و دقت زیادی احتیاج دارد و بین ضربات دست و پا، ضربات پا می تواند بهتر نمایانگر مهارت افراد باشد، در بیشتر تبلیغات از ضربات پا استفاده می شود تا حتی با نگاه ظاهری هم تفاوت- لااقل در استیل- ضربات جیت کان دو و سایر سبک های رزمی نمایش داده شود.

12- تمام جیت کان دو کاران کیفیت ضرباتشان مانند بروس لی است یا بروس لی فردی خارق العاده بود؟

این تمرینات و پشتکار و نگاهی متفاوت به هنر رزمی بود که بروس لی را به فردی خارق العاده تبدیل کرد. می توان گفت ضربات بروس لی به عنوان الگویی برای ضربات سایر جیت کان دو کاران است اما کیفیت ضربه هر شخصی مخصوص خود اوست و پائین بودن کیفیت ضربات افراد نمی تواند بیانگر ناکارآمدی هنر رزمی باشد که کار می کنند.

13- آیا هنر جیت کان دو برای بهتر شدن کیفیت زندگی توصیه هایی دارد؟

بروس لی معتقد بود که باید با جیت کان دو زندگی کرد. پس می توان گفت تمرینات برای زدن ضربه جزئی از جیت کان دو است و سایر جنبه های این هنر برای درست زندگی کردن است.

14- پیشرفت در جیت کان دو تا چه حد به مربی و چقدر به خود شخص بستگی دارد؟

مربی نه تنها در جیت کان دو بلکه در تمامی موارد اعم از ورزشی یا غیره به عنوان یک راهنماست که می تواند دانسته ها و تجربیات خود را دراختیار دیگران قرار دهد. این افراد هستند که با کارایی خوب می توانند مربیان خود را سرشناس کنند همانطور که مربیان بروسلی به خاطر کیفیت کار او شناخته شده اند وگرنه آنها فقط مربی بروس لی نبوده و افراد دیگری را نیز تعلیم داده اند. پس نقش مربی در پیشرفت، توانایی در انتقال صحیح مفاهیم است و نقش اساسی را خود شخص بازی می کند.

15- شما تعلیم یافته چه شخصی هستید؟

استاد ارجمند جناب آقای حمید ابراهیمی، رئیس جیت کان دو استان اصفهان

16- اگر مطلب خاصی، پند و نکته ای دارید بفرمایید.

هر انسانی در بدن خود دو سلاح عمده دست و پا را دارد که در درگیریها و مبارزات بیشترین استفاده را دارند. حال سبکهای رزمی هرکدام به شیوه ای از این سلاحها استفاده می کنند. در این میان روشی کاربرد بیشتری را دارد که بهترین، مفیدترین و در عین حال صحیح ترین استفاده را از این سلاح ها داشته باشد. بدون تردید افراد هم به دنبال چنین روشی هستند. پس شاید یکی از مهمترین کارها برای افرادی که می خواهند با هر نیتی وارد دنیای رزمی شوند و یا رزمی کارانی که به دنبال حقیقت هستند این باشد که با تحقیق و بررسی و مقایسه سبکهای مختلف، بدون تعصب و طرفداری از سبک خاصی بهترین روش را انتخاب کنند. و به نظر این حقیر برای رسیدن به این هدف باید لباس رزم پوشید و برای مدتی هرچند کوتاه سبکهای مختلف را کار کرد تا در عمل تفاوتها را احساس کنند. چون تماشای کارایی خوب یا بد افراد مختلف در سبکهای مختلف به تنهایی نمی تواند بیانگر خوب یا بد بودن آن سبک ها باشد.

در پایان باید متذکر شوم که در جواب سوالات سعی بر خلاصه گویی شده و بیشتر، کلیات بیان شد و شاید نکاتی از قلم افتاده باشد. در جواب برخی از این سوالات می توان چندین جلسه چند ساعته صحبت کرد و مطلب نوشت. عزیزان خواننده و علاقه مند درصورتی که ابهامات و سوالاتی برایشان مطرح است می توانند با استاد ابراهیمی و سایر اساتید استان دیدار حضوری داشته باشند تا انشاءالله در حد توان و اطلاعات اساتید، سوالات جواب داده و ابهامات برطرف شوند

17- از اینکه وقت با ارزشتان را برای ما صرف کردید سپاس گذاریم.

مطالب بیشتر...